Arrivé et installé Ole Ole

Via switchen van memory-cards is het dan toch mogelijk om foto’s op het net te krijgen, binnenkort volgen de eerste exemplaren van in senegal. Alles verloopt hier angstwekkend vlot eigenlijk. Nadat ik in Zaventem uitgewuifd ben door kleine Sien (zie foto), het metekindje, en -net als in de film- nog net voor het ingaan van de gate-controle door een La Louvièraanse pétasse uit de rij werd gesleurd zat ik op een bijna lege vlieger, met alle plaats voor de benen die men kan dromen. Kwam die vlieger nog te vroeg aan ook –jaja in Afrika- en nog maar net uitgecheckt of ik werd al hartelijk ontvangen door Joline, een sympathieke collega-vrijwilliger van BD die werkt in Dakar en Annemie, de vrouw van de landenverantwoordelijke van BD (Luk). Na een koffieklets ben ik met de familie van Luk dan een weekendje richting kust geweest. Dus al twee dagen vakantie genoten, inclusief zwemmetje in de oceaan en biertje aan het strand. Leuk, zo opgevangen worden.

Na een warme en lange rit in de sept-place (ik mocht vanvoor zitten “voor de benen mijnheer” sommige zaken zijn universeel) ben ik aangekomen Kaolack, de plek waar ik zal verblijven voor het grootste gedeelte van de Senegal-tijd. De zeer capabele en aimabele man waar ik dagelijks mee zal samenwerken is Tocoma Sy, een twee meter lange Senegalees, die een kast heeft vol bekers. Blijkt immers dat hij nog een groot karatekampioen geweest is, zelfs zevende plaats op de wereld. Mijn nieuwe stulp is geïnstalleerd met bed, commode en badkamertje. Helaas is er even zelden water als er elektriciteit is. Vooral ambetant als je ’s morgens wil douchen na een zweterige nacht. De stek is gelegen recht over Tocoma Sy (u weet nog wel, de karateman), dus qua veiligheid zit dat ook al snor. Morgen en overmorgen is het Assemblé Général van één van de vijf boerenorganisaties, dus dat wordt een tweedaagse op het veld.

Toon en Sien, Tocoma heeft drie dochtertjes, de oudsten (Aisatouh en Fatouh) zijn 5 en 4 jaar, het zouden ideale speelkameraden zijn. Ze zijn even aanhankelijk en energievolle babbelkousen…

Aucun commentaire: