Vlaanderen boven

De afgelopen dagen verrassend veel Vlaams gesproken. Gisteren was er Marina, niet mijn vaste kapster -Coiffeur katrina niet meegerekend- voor 4 euro en half van de zwartekloosterstraat, maar de tante van mijn kamer-onderhuurster in Gent. Ze heeft me voorzien van leesvoer, kijkvoer (sopranos, little brittain, the office), luistervoer en krachtvoer (chocolade die direct aan de collega(s) is overgedragen). Vandaag een vrijwilligster van BTC tegengekomen. Blijkt dat er nog drie onderweg zijn tegen volgende week. De hoop om zelf bij terugkomst als btc'er richting Kaolack te trekken daalde daarmee voor een stuk, edoch steeg weer bij de vermelding (ik had zoiets opgevangen) dat btc vanaf volgend jaar wil starten met micro-kredieten in deze regio. We chelsea zoals Roman zou zeggen.

Voor de rest: verleden week weer effe op het veld rondgehotst, eind deze maand is het werk in die boerenunie afgerond. De unie situeert zich in Mbadakhoune, uit te spreken zoals de tekstomelet "Ik zat vast in een bad da koen had laten vollopen voor noortje". Wat me naadloos breng bij de felicitaties voor de vele kleine mannen als Kas en Nand. De venten zullen hun Kas opfretten als ze weer eens moeten opstaan voor het geschreeuw en hun ochtendhumeur is waarschijnlijk naveNand. Maar soit om maar te zeggen dat het werk (portrait de communauté) er in Mbadakhoun bijna opzit -uitgenomen nog één weekje veldwerk- en dat ik kan beginnen (mee)schrijven aan het driejarenplan van die Unie.

Vanaf juli is het dan de echte brousse richting Sine-Saloum delta met bossen, mangroves, groentenkweek, koelere temperaturen en zoals reeds vermeld een aanwezigheid van slangen. Gelukkig weet ik net als een gemiddelde sambapiet dat een 'Snake' gevaarlijker lijkt dan hij eigenlijk is als puntje bij doelpaaltje komt. Veel bewegen en lawaai maken, maar aanvallen komt er weinig van.

Anders nog voor de boeg: eerste trouw volgend weekend. Het wordt een minder feest als die in italië ongetwijfeld, maar vermits het een katholiek is hoop ik toch een biertje scheef te slaan. Eind juli komen de inleefkampers van BD, 11 vlamingen (meerderheid meisjes olé) die hier vergezeld worden van 11 senegalezen. Ze doen ook driedaagse in de sine-saloum, waarbij ze per twee in een gastgezin verblijven. Dus kan ik vanaf begin juli op zoek naar 11 gastgezinnen alwaar ze slangenvrij de nacht zullen kunnen doorbrengen.

1 commentaire:

Anonyme a dit…

Tsss, de cijfers.

Selecties Goals Assists
Snake 14 15 6

Allen zeer onverwacht, een dood moment en DJAKAAA! Pats boem goal.
Trek uw kousen maar al omhoog en uw broek wat naar beneden. Broek in de kousen in de sandalen en de voeten goed hoog opheffen. Enneuh, vooral uw ratelslang niet naar buiten halen in het hoge gras, afrikaanse slangen zijn naar tschijnt vrij racistisch.