Wist je dat…

…Het afgelopen zaterdag wereldvrouwendag was. Ik hoop voor de venten onder ons dat beloofde massage-partijen, kook-avonden, babysit-verplichtingen en kuis-acties zijn nagekomen.

…Die dag hier iets uitbundiger gevierd wordt. Er was een heuse optocht in de stad en vooral de Peulh-vrouwen waren indrukwekkend met hun traditionele kledij en hanekam. Althans ik vermoed dat het traditie is, zoniet zijn ze in uitgesteld relais fan van Beckhams haarstijl.

…Vele vrouwen op de moto rijden. Er is toch een verschil met Senegal, waar de vrouwen naar mijn bescheiden (en blanke) mening toch iets onderdaniger waren als hier. Ik kan me vergissen natuurlijk.

…China een belangrijke rol heeft gespeeld naar het schijnt, want door de goedkope modellen werd de moto hier de laatste jaren gedemocratiseerd en is er bijna in elk huishouden één aanwezig.

…Er buiten de optocht, ook een massale toeloop in het stadion was. Daar werd een match van vrouwen voetbal georganiseerd. Op dat vlak geen verrassing. Afrika, Azië, Europa: vrouwen blijven pottenstampers.

…Ik daar toevallig ook was, aangezien ik ging kijken naar de All-Star wedstrijd Ouest-Est Natitingou van de basketters. Mijn buurman is immers coach van Ouest.

…Er meer gemekkerd werd dan gebasket. En ik die dacht dat ze in de provinciale van Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen konden zagen op de arbiter. Er werden in de match meer technische fouten dan screens geteld.

…Dit niet moeilijk is, want er was geen spoor van screens, noch van tactiek, uitboxen of verdediging. Gelukkig maar, want ik ben al uitgenodigd om een vriendschappelijke wedstrijd in Midden-Benin mee te spelen. Als het niveau vergelijkbaar is, moet dat wel lukken.

…Er ook een feestje met de andere vrijwilligers te Natitingou op het programma stond, alwaar duchtig werd meegezongen met George Michael en waar er vooral nostalgisch werd gepraat over charcuterie, chocolade, groenten en patisserie

…Volgende week de twee andere BTC-vrijwilligers ons komen vervoegen. Dat wil zeggen een tripje naar Cotonou om ze ‘op te vangen’. Goede vooruitzichten dus

Aucun commentaire: